ویژگی های یک وبسایت خوب

وقتی فکر این به سرمان می زند که یک وبسایت داشته باشیم، حتماً هدف مهمی پشت این اندیشه است.

وبسایت ها امروز خدمات مهمی را ارائه می کنند:

– وبسایت های فروشگاهی

– وبسایت های خدماتی

– وبسایت های هنری

– وبسایت های آموزشی

– وبسایت های شخصی

و بسیاری از دسته بندی های دیگر، از گروه های وبسایتی مورد استفاده هستند، و همه اینها جدا از نرم افزارهای وب هستند، نرم افزارهایی که در حوزه تخصصی نرم افزار فعالیت می کنند، مانند crm ها.

اما یک وبسایت خوب چه خصوصیاتی دارد؟ چگونه آنطور که باید و شاید خود را در فضای مجازی معرفی کنیم؟ به برخی از آن ها در ادامه اشاره می کنیم:

 

• طراحی سایت

طراحی سایت شاید مهمترین عامل در جذب مخاطب است، هر چند که این مورد، تأثیری بسزایی در  بر نتایج موتورهای جستجو ندارد، اما طراحی سایت خوب، می تواند مخاطب را به حرفه شما جذب کند، فرض کنید وارد یک سایت فروشگاهی زشت شده اید، آیا در ادامه تمایلی به خرید نشان می دهید؟ قطعاً پاسخ شما منفی است، در مقابل ممکن است وارد سایت فروشگاهی یک شرکت کوچک شده باشید، اما طراحی سایت چنان زیبا بوده است که ناخودآگاه شما ترغیب به خرید از سایت شده اید. این مسئله واقعیت دارد که طراحی سایت یکی از دو عامل اصلی در پیاده سازی یک وبسایت است.

• برنامه نویسی سایت

هر چند طراحی سایت، نقش مهمی در یک پروژه وبسایت دارد، اما نباید از نقش مهم برنامه نویس غافل شد، سایت زیبایی که کار نکند یا پر از مشکلات فنی باشد، قطعاً بازدید کننده را فراری خواهد داد، باز هم فرض کنید وارد یک سایت فروشگاهی زیبا شده اید، اما وارد هر بخشی از سایت که می شوید، گزینه های بسیاری کار نمی کند یا شما را با انبوهی از خطا ها روبرو می کند، نتیجه این مسئله، باز هم فرار شما از وبسایت مذکور است. در واقع برنامه نویس ها حرف اول را در ایجاد یک وبسایت می زنند. آنها هنرمندانی هستند که با صفر و یک ها موقعیت های وصف ناپذیر ایجاد می کنند.

 

• مهندسی سئو

مهندسی سئو در واقع بار جذب مشتری از موتورهای جستو را به بار می کشد، سئوی خوب یک بازاریاب رایگان و قدرتمند برای سایت شماست، برخی از اصول سئو باید در هنگام طراحی سایت رعایت شوند و برخی در هنگام نگهداری، برخی توسط برنامه نویس ها ایجاد می شوند و برخی توسط مدیران سایت که شاید خود شما باشید. به هر صورت سئو یک اصل قدرتمند در یک وبسایت خوب است و در واقع عدم رعایت برخی از قوانین آن خسارات جبران ناپذیری را به وبسایت شما وارد خواهد کرد.

 

• به روز رسانی

اگر فکر می کنید که برای داشتن یک وبسایت تنها کافی است که با یک شرکت طراحی وبسایت قراداد ببندید و دیگر هیچ، باید بگوییم که در اشتباه هستید، در واقع یک اصل مشترک بین انسان ها و موتور های جستجو در رابطه با وبسایت وجود دارد و آن نیاز به بروز رسانی می باشد. وبسایتی که به روز رسانی نشود مانند یک ساختمان متروکه می ماند، آیا کسی وارد یک ساختمان متروکه می شود؟ فرض کنید وارد سایتی شده اید که آخرین خبرش مربوط به یکسال گذشته است و شما قصد خرید یک محصول از آن سایت را دارید، آیا به این شرایط اطمینان می کنید؟ در واقع مهم است که در فواصل زمانی نزدیک وبسایت خود را بروز رسانی کنید، برای این کار می توان از شیوه های مختلفی استفاده کرد، مثلاً می توانید یک بورد اطلاع رسانی در سایت داشته باشید که مثلاً وقتی محصولی به انبارتان اضافه می شود از طریق آن به مخاطب اطلاع دهید، این کار را با ذکر تاریخ انجام دهید، یا به عنوان یک نمونه دیگر، می توانید از اسلاید شو های تصاویر استفاده کنید، بازدید کننده های دائم سایت شما از تغییر گاه به گاه تصاویر در سایت شما، خرسند خواهد شد، شما حتی می توانید در هر مناسبت خاص در سال یک اسلاید شو به سایت اضافه کنید، مثلاً در هنگام فرا رسیدن جشن نوروز، یک تصویر زیبا از سفره هفت سین در اسلاید شو اصلی سایت خود قرار دهید و از طریق آن سال جدید را به بازدیدکنندگان تبریک بگویید. همچنین استفاده از اخبار و مقالات و آپدیت روزانه یا هفتگی آن ها، نمودی از زنده بودن سایت می باشد. به هر صورت فراموش نکنید که سایتی که آپدیت نشود نه به درد بازدید کننده می خورد و نه به کار موتور جستجو می آید.

 

• تغییر طراحی

تغییر طراحی سایت از آن موردهایی است که در تجارت امروز، نقش مهمی را ایفا می کند، هر چند سال یک بار اصول طراحی سایت تغییر می کند، این در واقع شبیه به مسئله مد در لباس است، در هر سالی ممکن است مفهوم زیبایی در طراحی سایت دستخوش تغییر شود و به این ترتیب طرحی که در سال یا سال های گذشته زیبا بوده است، امروز زیبا به نظر نرسد، پس به یاد داشته باشید متناسب با تغییرات طراحی سایت در جهان الکترونیک، از طراح سایت خود بخواهید که دکور سایت شما را نیز تغییر دهد، این تغییر حتی برای موتورهای جستجو مانند گوگل نیز جذاب خواهد بود.

 

• رعایت کپی رایت

گرچه ممکن است در ایران مسئله کپی راست، چنان مهم به نظر نرسد و قانونی برای پیگیری این مورد وجود نداشته باشد، اما همواره به یاد داشته باشید، موتورهایی نظیر گوگل نقض این مورد را خواهند فهمید، در واقع وقتی شما مطلبی را خودتان برای سایت نگارش و یا ترجمه می کنید، این مطلب حاوی ارزش فوق العاده بالایی برای موتورهای جستجو می باشد، اما کپی کردن یک متن از سایت های دیگر، گاه بی ارزش یا کم ارزش و گاهی هم حاوی امتیاز منفی برای شما می باشد، پس برای کسب امتیاز هم که شده، بیاییم خود خالق متن هایمان باشیم!

 

عناوینی که شرح داده شد، در واقع اصول اصلی در ایجاد و نگهداری یک وبسایت بود، با این همه موارد دیگری هم در این مورد وجود دارند که گرچه بی اهمیت هستند، اما می توانند به فعالیت و تجارت شما کمک کنند، با یک جستجوی ساده می توانید مطالب مهم دیگری را نیز پیدا کنید.